اخبار و مقالات

​خوردن چیپس در کودکی، عامل 50 درصد بروز دیابت در افراد است
تاریخ انتشار : 1395/4/20 ساعت 14:48:33


خوردن چیپس در کودکی، عامل 50 درصد بروز دیابت در افراد است

 
مواد غذایی> رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استفاده از چیپس، شیرینی، فست فود و مواد غذایی دارای اسید چرب ترانس در دوران کودکی عامل ۵۰ درصد بروز دیابت در کشورمان است.

محمد حسن انتظاری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در 50 سال اخیر بیماری‌های عفونی به شکل جدی کنترل شده است به گونه‌ای که گاه تنها اسم آن را می‌شنویم اما جای آن را بیماری‌های غیر واگیردار قلبی عروقی مانند چربی، فشار خون و دیابت گرفته است.

وی با اشاره به شعار روز جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان « غلبه بر دیابت» افزود: بر عکس تصور عمومی دیابت تنها بیماری قند نیست بلکه این بیماری بسیاری از واکنش‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سوخت و ساز چربی‌ها و پروتئین را از کنترل خارج می‌کند به گونه‌ای که با عدم کنترل آن احتمال بیماری های قلبی عروقی و کلیوی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در سالهای اخیر بیماری‌های قلبی عروقی سه تا چهار برابر و برخی نیز تا 6 برابر افزایش داشته است ، بیان داشت: ژن‌های انسانی هزاران سال طول می‌کشد تا تغییر کنند و بر این اساس ژنتیک در افزایش این بیماری‌ها تاثیر نداشته است.

وی ادامه داد: اگر 100 سال قبل یک درصد و امروزه 10 درصد جامعه به بیماری دیابت مبتلا شده‌اند به دلیل کم‌تحرکی و نوع تغذیه است چرا که کم تحرکی موجب کاهش برداشت گلوگز از بدن می‌شود اما یک پیاده‌روی حتی ملایم موجب می‌شود که بدن گلوگر مورد نیاز را از خود بدن بگیرد.

انتظاری با بیان اینکه قند خون نرمال یک گرم در لیتر است، تاکید کرد: بر این اساس با مصرف یک یا چند حبه قند و یا کف دست نان قند خون ما باید چندبرابر شود اما سیستمی در بدن این امر را کنترل می‌کند و ما باید دقت کنیم هر رفتار تغذیه‌ای ای غیرتغدیه‌ای به این سیتم کمک کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تحرک که موجب افزایش مصرف قند در بدن و کاهش گلوگز خون می‌شود راه دیگر، جذب تدریجی مواد قندی است،  بیان داشت: بدن ما انسان‌ها میلیونها سال با مواد غذایی عادت کرده است که قند انها کند جذب می شود اما برخی مواد غذایی با جذب سریع مواد قندی موجب ایجاد دیابت در بدن می‌شوند

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: اگر یک تا دو درصد استفاده از اسید چرب ترانس کنترل شود، بیماری دیابت در حد زیادی کنترل می‌شود و این در حالی است که اسید چرب ترانس موجود در چیپس، فست فود و غیره عامل ۵۰ درصد بروز دیابت در افراد است.

وی گفت: تغذیه سالم، ورزش، دوری از استرس و عدم استفاده از دخانیات، بهترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به دیابت محسوب می شود.

منبع:خبرآنلاین